Campagne Erecode Waddenzee
We lanceren elk jaar een nieuwe campagne om de Erecode onder de aandacht te brengen van de watersporters in het Waddengebied. Dit jaar (2018) ligt de focus op social media. Ondermeer via filmpjes hebben bezoekers van het Werelderfgoedgebied tekst en uitleg gekregen over wat nu wel en niet kan op het Wad.
De campagne ‘Ik pas op het Wad’ is nodig omdat onderzoekers eerder al een teruglopende bekendheid zagen met de Erecode. Deze Erecode bestaat al meer dan 15 jaar. Het is een setje van gedragsregels voor recreanten op het Wad. Het is opgesteld door beheerders, natuurorganisaties, overheden en watersportorganisaties. De kern van de regels is altijd het zelfde gebleven; of je nu loopt, (kite)surft, vaart of zeilt op het Wad, respecteer de unieke natuur door voldoende afstand te houden van vogels en zeehonden.
Boegbeelden
Vier boegbeelden in de watersport werkten mee aan de filmpjes, elk vanuit hun eigen expertise en ervaringen. Bekijk de filmpjes en deel!
- Bas Koole, Kitesurfer
- Rob Leemans, Voorzitter Wadvaarders
- Marianne van der Linden, Eigenaar ScheepsWijs
- Merijn Tinga, Plastic soup surfer
Erecode Waddenzee
Daarnaast zitten er nog meer nieuwe elementen in de campagne over de Erecode. Zo krijgt iedere watersporter die een Waddenhaven aandoet ook een bannerpen met daarop de Erecode. Ook liggen er folders klaar waarop je kan zien waar belangrijke rustplekken zijn voor vogels en zeehonden.
DOWNLOAD: Erecode Waddenzee